Keskuspankit ja tietotekniikka-ala yhdistävät voimansa setelien väärentämisen torjumiseksi

9 maaliskuu 2004
Kansainvälinen järjestelypankki (tiedot päivitetty)

Koska tietokoneita ja kuvankäsittelyohjelmia käytetään yhä enemmän setelien väärentämisessä, G10-maiden keskuspankkien pääjohtajat antoivat toukokuussa 2000 ryhmälle keskuspankkeja tehtäväksi kehittää järjestelmä, jonka avulla tietokoneavusteista väärentämistä voidaan estää. Kokouksessaan maaliskuussa 2004 keskuspankkien pääjohtajat huomioivat tässä saavutetun merkittävän edistymisen.

Keskuspankkien yhteinen väärentämisen estämiseen tähtäävä ryhmä (CBCDG) on nyt kehittänyt väärentämisentorjuntajärjestelmän (CDS) eli väärennöstenestotekniikan, jolla estetään suojattujen setelien kuvien käsitteleminen ja tulostaminen tietokoneilla.

Useat johtavat tietokone- ja ohjelmistovalmistajat ovat jo ottaneet järjestelmän vapaaehtoisesti käyttöön niiden haittojen takia, joita väärennetty raha voi aiheuttaa niiden asiakkaille ja suurelle yleisölle. Väärennöstenestotekniikan avulla ei voida jäljittää yksittäistä tietokoneen tai kuvankäsittelyohjelman käyttäjää, eivätkä kuluttajat tule huomaamaan puutteita järjestelmällä varustettujen koneiden toiminnassa tai tehokkuudessa.

Lisätietoa löytyy osoitteesta www.rulesforuse.org, mistä löytyvät linkit eri maiden setelien jäljentämistä koskeviin säännöksiin. Maissa, joissa käyttäjän mahdollisuuksia kopioida setelien kuvia on rajoitettu uuden tekniikan avulla, keskuspankki (tai muu vastaava viranomainen) asettaa setelien kuvat saataville säännösten mukaista jäljentämistä varten. Verkkosivuilla on myös osoitteita, joista löytyy kuvia seteleistä sekä tietoa eri maissa sovellettavista käytännöistä.

Mikä on keskuspankkien yhteinen väärentämisen estämiseen tähtäävä ryhmä (CBCDG)?

CBCDG on työryhmä, johon kuuluu lukuisia keskuspankkeja ja seteleitä painavia viranomaisia. Sen tehtävänä on tutkia uusia uhkia setelien turvallisuudelle ja ehdottaa toimenpiteitä, joita rahaviranomaiset voivat toteuttaa.